Státní maturita z českého jazyka není fraška

Maturita je už pro mne sladká minulost. Cítila jsem se tehdy jako hvězda a okolí se tak ke mně většinou i chovalo. Haha, samozřejmě, že je to trochu nadsázka, ale bylo fajn slyšet jednu gratulaci za druhou. V jednom případě jsem se však dočkala úplně opačné reakce. Byla jsem totiž shazována před jednou slečnou, která maturovala ještě před novou maturitou. Přece to měla mnohem těžší než já, matrurovala z ruchovců a lumírovců, zatímco já jenom z nějakého Hrdého Budžese.



Určitě doporučuji článek přečíst, bohužel se už ale nevyskytuje na této adrese.

Musíte kliknout na odkaz:


Komentáře

  1. Souhlasím s tebou, hlavně v tom, že maturita podle mě není fraška, ať už ji člověk dělá v jakémkoli období. Je to jeho maturita, věc, na kterém stojí jeho další vzdělání a celkově se dá říct, že je to taková ta první větší zkouška v životě. Takže se mi tahle bagatelizace taky moc nelíbí.

    Já jsem třeba ten první ročník, co měl státní maturitu. Takže až asi do října toho školního roku, co jsme maturovali, jsme nevěděli, jak to bude vypadat. Do té doby jsme se učili klasicky otázky po obdobích + gramatiku a mluvnici. Pak jsme tedy dostali seznam děl, ze kterých jsme si vybírali třicet (byli jsme gymnázium - i když matematické, automaticky se po nás vyžadovala vyšší úroveň maturity, proto třicet děl) a měli jsme tedy asi půl roku, abychom je přečetli a naučili se na úplně jinou maturitu, než jsme čekali. No a taky jsme to nějak zvládli, že jo. S tím, co má teď brácha (je na gymplu v prváku) se to nedá moc srovnávat, když má ten seznam od prvního ročníku. Měli jsme to hustý. Z druhé strany si ale nemyslím, že to má zase o tolik jednodušší. Podle mě to má jednodušší hlavně tím, že na to má čas a tím, že už je jen jedna verze maturity - a ne "vyšší" a "nižší".

    Každopádně si nemyslím, že by toho kdysi (když byli otázky po obdobích) bylo obsahově více, než teď. Jen se to bere z druhé strany. Myslím, že o porovnávat můžu, přece jen jsem se až do čtvrtého ročníku připravovala na klasickou maturitu a pak maturovala z té státní, nové :-D. Třeba u nás na gymnáziu jsme si vylosovali dílo, pak jsme si připravili třeba nějaký rozbor ukázky, rozbor díla, pak povyprávěli o životě autora, o jeho dalších dílech, pak o tom období, pak o jeho současnících, pak o dílech současníků... Prostě mi to nepřipadalo jiné, než kdybychom si vylosovali období, pak řekli něco o té době, pak o autorech té doby, pak o jejich dílech... Obsahově je o pořád stejné, jen bráno naopak, že jo. A podle mě pokud někde stála maturita "za prd" teď, tak tam stála "za prd" i předtím. Ti učitelé si to vždycky přizpůsobí "na míru" té škole a znalostem žáků.

    A nemusíš se bát přiznat, že jsi chytrá, když jsi chytrá! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mně osobně přijde maturita v současné podobě příliš lehká. A to především proto, že se její náročnost upravuje tak, aby prošlo hodně lidí. Ani tahle maturita nezmění můj názor, že na určité obory maturita prostě nepatří. Tím nechci nikoho shazovat, jen si myslím, že maturita by se neměla přizpůsobovat znalostem studentů ze všech oborů. Jenže je tahle problematika mnohem širší, protože české školství staví barák od střechy místo toho, aby se zaměřilo na školní plány a celkový stav výuky. Nová maturita defakto nevyřešila vůbec nic, jen stála hromadu peněz. Na učňácích vyučující diktují žákům výsledky, aby prošli, takže o nějakém srovnání úrovní nemůže být řeč ani ze srandy.

    Asi by mě ani tak neštvala úroveň maturity jako taková, i když si myslím, že zvolený směr není správný, ale spíše to množství lidí, co si dokážou stěžovat, že to bylo příliš těžké a že po čtyřech letech přece nemohou odejít ze školy bez papíru. Je mi cizí ta představa, že na maturitu má právo každý, kdo si ve škole odseděl potřebný počet hodin.

    Mafalda

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Vítám všechny komentáře. :) Chtěla bych poprosit autory z anonymních účtů, aby alespoň na konec komentáře napsali svou přezdívku, ať vím, s kým mám čest. Děkuji za pochopení.